مسّ جن: انواع، علائم و روشهای درمان روحانی
مسّ جن: تعریف و جلوهای از ماوراء
معنای مسّ جنّ
فرزندانم، بدانید که خداوند حکیم، عوالم گوناگونی آفریده است. ما بنیآدم را از خاک (طین) و طایفهی جنیان را از شعلهی بیدود آتش (مارج من نار) خلق فرمود. این دو مخلوق، در دو ساحت مختلف زندگی میکنند، اما گاهی به دلایلی که شرح خواهیم داد، این دو عالم با یکدیگر تداخل مییابند.
«مَسّ» در لغت به معنای«تماس» و «دست زدن» است. پس مَسّ جِنّ، به معنای تماس و اصابت یک موجود از طایفهی جن با انسان است. این تماس، یک همزیستی یا تسلط نیست، بلکه یک آزار و اذیت و دخالت در حوزه انرژی و روح انسان است که منجر به اختلال در جسم و روان او میگردد. این عارضه، مانند آن است که غریبهای ناخوانده به حریم خانهی شما وارد شود و آرامش را از اهل خانه سلب کند. قرآن کریم نیز به این حقیقت اشاره دارد و آن را حالتی از جنون و عدم تعادل میداند که به سبب تماس شیطان (که از جنیان است) رخ میدهد.
در عرفان اسلامی «مسّ جِن» به معنای تماس غیبی جِنّ با انسان است. این تماس ممکن است جسمی ظاهر نباشد ولی باعث تأثیر بر روان و جسم فرد شود. به تعبیری، مسّ شیطان ضربهای شدید به نفس انسان است که گاه موجب میشود شخص «تعادل خود را از دست دهد و توهّم پیدا کند و واژگون و بههمریخته سخن گوید». در قرآن کریم نیز به شکلی به این پدیده اشاره شده؛ مثلاً در آیه ۲۷۵ سوره بقره فرموده است:
- الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لَا یَقُومُونَ إِلَّا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
یعنی «کسانی که ربا میخورند… مانند کسی هستند که شیطان او را با تماس خود آشفته کرده است». از این رو، «مسّ جن» در متون دینی آن نوع نفوذ جن یا شیطان تلقی میشود که انسان را دچار آشفتگی روحی و رفتاری میکند.
انواع مسّ جن و مراتب آن
طبق تجربه ای که دارم انواع مسّ جن به چند دسته تقسیم شده است:
- مسّ کلی: در این حالت، جن یا شیطان تسلط شدیدی بر شخص پیدا میکند و اغلب علائم جنون یا دیوانگی آشکار میگردد. قرآن کریم مثال چنین حالتی را در آیه ۲۷۵ بقره میآورد که شخص مسمومشده «مانند کسی است که شیطان او را با تماس خود آشفته کرده است».
- مسّ جزئی: در این نوع، جن صرفاً بخشی از وجود انسان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ مثلاً علائم جسمی یا روانی محدود دیده میشوند.
- مسّ طائف (وسوسهای): رایجترین حالت است که بیشتر انسانها تجربه میکنند. این حالت شامل وسوسهها، افکار و احساسات منفی زودگذر است که به گفته قرآن «طائف من الشیطان» نامیده میشود. خداوند میفرماید: «پرهیزگاران هنگامی که بر اثر مسّ شیطان بر آنها وسوسههای گذرا قرار گیرد، به یاد خدا میافتند و ناگهان بصیرت مییابند». به بیان دیگر، این وسوسهها هرچند موقتاند، اما اهل تقوا با یاد خدا سریعاً بر آنها فائق آمده و بینش درونی پیدا میکنند.
این عارضهی روحانی، به یک شکل نیست و بسته به نیت جنّ و علت ورودش به زندگی انسان، مراتب و انواعی دارد:
- مسّ عاشق: این نوع، زمانی رخ میدهد که یک جن (مذکر یا مؤنث) به انسان علاقهمند میشود. این علاقه، عشقی بیمارگونه و خودخواهانه است که فرد را از ازدواج، روابط زناشویی و آرامش باز میدارد. فرد مبتلا دائم در خواب صحنههایی از همبستری میبیند و در بیداری از جنس مخالف بیزار میشود.
- مسّ آزارگر (خارجی): در این حالت، جن از بیرون وارد حریم فرد شده و صرفاً برای آزار و اذیت او را دچار مشکل میکند. این نوع معمولاً ضعیفتر است و با خواندن قرآن و اذکار، بهسرعت دور میشود.
- مسّ انتقامی: این یکی از شدیدترین انواع است. زمانی رخ میدهد که انسان نادانسته به جن یا خانوادهاش آسیبی رسانده باشد؛ مثلاً ریختن آب جوش بدون گفتن «بسم الله» در مکانی متروک، یا آسیب زدن به حیوانی که ممکن است جنیان در آن تمثل یافته باشند. در این حالت، جن برای انتقام وارد زندگی فرد میشود. بلفرض مثال اگر جنی در جسم گربه تمثیل شده باشد و انسانی بخواهد به آن گربه آسیب بزند آن جن از انسان انتقام سختی خواهد گرفت و باعث اتفاقات جبران ناپذیری خواهد شد.
- مسّ موروثی: گاهی این عارضه از طریق اجداد به نسلهای بعد منتقل میشود. ممکن است یکی از اجداد با این طایفه عهدی بسته یا گناهی مرتکب شده که اثر آن بر فرزندانش باقی مانده است.
نشانهها و علائم مسّ جنّ در جسم و روح انسان
نشانههای «مسّ جن» بسته به شدت و نوع آن متفاوت است، اما برخی علائم کلی عبارتند از:
- اختلال رفتاری: احساس سردرگمی، لکنت زبان، یا گفتار در هم و بیربط که گویی شخص از چیزی هراس دارد یا ذهناش پریشان است.
- اختلال حسی و جسمی: لرزش ناگهانی بدن، خارش بیعلت در نقاط مختلف، خوابهای آشفته (کابوس) و بیخوابی. گاهی از فرد خواسته میشود به شکلی ناخودآگاه خود را آزار دهد یا دیگران را آزار برساند.
- افزایش خصومت یا دلبستگی: بعضی اوقات پیش آمده است که مسّ جن موجب نفرت، ترس یا کینه بیدلیل از دیگران شود، یا بالعکس عشق و علاقهای افراطی و غیرعادی به یک شخص ایجاد کند. (قابل ذکر است که «عاشقی جن» معمولاً با مسّ جن فرق میکند؛ اگرچه هر دو بیش از حد شور و هیجان را در پی دارد.)
- تغییر ناگهانی عادتها: مانند بیمیلی غیرطبیعی به غذا خوردن یا میل شدید به تنهایی.
علائم روحانی و روانی:
- انزجار ناگهانی از عبادت: بیمیلی شدید به نماز، قرآن، ذکر و شنیدن اذان.
- احساس خفگی و سنگینی در مجالس مذهبی.
- عصبانیت شدید و ناگهانی بر سر مسائل کوچک.
- افسردگی، انزواطلبی و تمایل به تنهایی و تاریکی.
- احساس اینکه کسی شما را نگاه میکند یا در محیط حضور دارد.
- زمزمهها و صداهای نامفهوم در گوش که دیگران نمیشنوند.
- فراموشی زیاد و عدم تمرکز در کارها.
علائم جسمانی:
- سردردهای مزمن و سنگین که با دارو بهبود نمییابد.
- احساس کوفتگی و سنگینی دائمی در شانهها و کمر.
- ظاهر شدن کبودیهای بیدلیل بر روی بدن، بهخصوص رانها و بازوها.
- تپش قلب و اضطراب شدید، بهویژه هنگام غروب و شب.
- احساس حرکت چیزی زیر پوست.
علائم در خواب:
- کابوسهای مکرر و وحشتناک، بهخصوص دیدن حیوانات سیاه (سگ، گربه، مار) یا افرادی با ظاهر ترسناک.
- احساس سقوط از بلندی در خواب.
- بختک (شلل) یا فلج خواب مکرر.
- دندانقروچه شدید در هنگام خواب.
- خندیدن یا گریه کردن بیاختیار در خواب.
دلایل گرفتار شدن به مسّ جنّ
بدانید ای فرزندانم، که حریم یک مؤمن واقعی، بهسادگی شکسته نمیشود. جن، مخلوقی ضعیفتر از انسان مؤمن است. این ما هستیم که با اعمال خود، دیوارهای حفاظتی روحمان را تخریب میکنیم.
- غفلت از یاد خدا: ترک نماز، دوری از قرآن و عدم ذکر، اولین و مهمترین دلیل است. خانهای که در آن یاد خدا نباشد، مأمن شیاطین میشود.
- گناهان کبیره: ارتکاب گناهان بزرگ، بهخصوص ظلم، زنا و خوردن مال حرام، هالهی نوری انسان را تیره و آسیبپذیر میکند.
- حالات روحی شدید: ترس بسیار شدید، خشم کنترلنشده و غم و اندوه عمیق، دروازههایی برای ورود موجودات غیرارگانیک باز میکند.
- عدم طهارت: بیتوجهی به غسل و وضو و طهارت بدن و لباس، در حالت جنب ماندن و غسل نکردن، یا ادرار کردن و غسل نکردن انسان را در برابر آزار این طایفه ضعیف میسازد.
- انجام اعمال جاهلانه: رفتن به مکانهای مشکوک و متروک در شب، ادرار کردن در سوراخها و شکافها، عبور کردن از زیر درختان در شب، و انجام کارهای خطرناک بدون بردن نام خدا.
- کنجکاوی در علوم غریبه: تلاش برای احضار جن و روح بدون داشتن استاد و علم کافی، همراه داشتن کتاب های علوم غریبه و خوندن طلسمات که اغلب به گرفتاریهای سخت میانجامد.
راههای درمان و رهایی از مسّ جنّ
رهایی از این عارضه، یک شبه رخ نمیدهد، بلکه نیازمند صبر، ایمان و مداومت است. راه علاج، تنها در پناه بردن به قدرت لایزال الهی و کلام نورانی اوست:
- توبه نصوح: اولین قدم، بازگشتی صادقانه بهسوی خدا و طلب بخشش برای گناهانی است که راه را برای این موجودات باز کرده است.
- رقیه شرعیه: گوش دادن یا خواندن آیات قرآن با صدای بلند در خانه و بر روی فرد مبتلا. مهمترین سورهها و آیات برای این کار عبارتاند از: سوره بقره (بهویژه آیه ۲۵۵ یا همان آیتالکرسی و دو آیه پایانی)، سورههای حمد، فلق، ناس، کافرون، و آیات ابطال سحر. همچنین خواندن آیات سوره مبارکه اعراف (آیات ۵۴-۵۶) در نمازهای واجب و پیش از خواب بسیار توصیه میکنم؛ این آیات «به هنگام خواب و بعد از نمازها برای دفع شیاطین و سحر مفید است». نیز خواندن دو آیه ۱۸ و ۱۹ از سوره آل عمران پس از نمازها و هنگام خواب اثر محافظتی دارد.
- آب قرآنی: خواندن این آیات بر روی ظرفی از آب پاک و نوشیدن از آن و غسل کردن با آن (در مکانی پاک).
- اذکار نوری: مداومت بر ذکرهای صبح و شام، بهخصوص ذکر «لا إله إلا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد و هو علی کل شیء قدیر» (صد مرتبه در روز) و ذکر «أَعُوذُ بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ» (سه مرتبه صبح و شام).
- صدقه و اعمال خیر: صدقه دادن به نیت دفع بلا و کمک به نیازمندان، گرههای روحانی را باز میکند.
تفاوت مسّ جن با سحر و «جن عاشق»
- مسّ جنّ: همانطور که گفتیم، یک آزار مستقیم از سوی جن است، بدون آنکه انسانی دیگر (ساحر) در آن دخیل باشد. علت آن معمولاً به رفتار خود فرد یا اتفاقی ناخواسته برمیگردد.
- سِحر (جادو): سحر، یک قرارداد و پیمان میان یک انسان کافر (ساحر) و یک جن یا شیطان است. ساحر از جن میخواهد که به فردی دیگر آسیب برساند. در اینجا، جن یک مأمور است. سحر معمولاً با طلسم، دعاوی شیطانی و اشیاء دفنشده همراه است.
- «جن عاشق» برای حالتی است که جنّی پس از همراهی با انسان دلباخته او شده و به شکلهای مختلف (مثلاً در رؤیا) میآید. این مسئله معمولاً با عشق شدید و خیالبافی همراه است. در حالی که مسّ جن بیشتر پدیدهای منفی و آزاردهنده است، «جن عاشق» بر خلاف نامش به عشق یا وابستگی منفی اطلاق میشود. به طور خلاصه، «سحر» عملی انسانی است، «جن عاشق» به تصوّر علاقه یک جنّ به انسان اشاره دارد، و «مسّ جن» تأثیر مستقیم و منفی جن بر انسان است.
حصار و پیشگیری از تسلط جنّ
عاقل آن است که قبل از وقوع حادثه، خود را ایمن سازد. برای ساختن دژی محکم به دور خود و خانوادهتان، به این توصیههای این حقیر عمل کنید:
- مداومت بر وضو: سعی کنید بیشتر اوقات باوضو باشید، که وضو سلاح مؤمن است.
- خواندن آیتالکرسی قبل از خواب: هرکس آیتالکرسی را قبل از خواب بخواند، تا صبح در پناه خدا خواهد بود.
- گفتن «بسم الله» در هر کاری: قبل از خوردن، نوشیدن، ورود به خانه و انجام هر کاری، نام خدا را بر زبان آورید.
- پخش سوره بقره در خانه: حداقل هر سه روز یکبار، اجازه دهید صدای تلاوت سوره بقره در فضای خانهتان طنینانداز شود.
- پرهیز از تنهایی در مکانهای متروک و مشکوک، بهویژه در شب.
نگاه قرآن و عُرفا
خداوند در قرآن اذعان میکند که شیاطین و جنّیان میتوانند انسانها را وسوسه کنند، اما همواره انسان را مسؤل اعمال خود میداند. آیات یادشده (بقره/۲۷۵ و اعراف/۲۰۰-۲۰۱) به روشنی بر «تخبط» شیاطین در انسان و سپردن نتیجه کار به خدایی حق تأکید دارند. جنّیان مانند انسان دارای اختیار و تکلیفاند و چون ضعیفترند، هرگز مؤمن مکتب حق نباید عمداً بهدنبالِ ارتباط با آنها باشد؛ «ارتباط با آنها انسان را از مسیر کمال دور میکند». با این حال، چیزی که خودم به چشم دیدم و در روایات اسلامی آمده که گاهی جنّیان مۆمن در مسیر حق میتوانند به خدمت انسان درآیند (مثلاً برخی روایات از جنّی که خدمتگزار امامان معصوم بودهاند نقل شده).
نمونه تجربی از مسّ جنّ
چند سال پیش، جوانی صالح و بازاری، نزد این حقیر آمد که حال و روزی پریشان داشت. کسبوکارش که روزی رونق داشت، به ورشکستگی کشیده بود. نامزدیاش بیدلیل به هم خورده بود و شبها از کابوس و بیخوابی امان نداشت. به پزشکان و روانشناسان بسیاری مراجعه کرده بود، اما نتیجهای نگرفته بود. عدهای نیز او را به سحر و جادو متهم کرده و مبالغی از او گرفته بودند، اما حالش بدتر شده بود.
وقتی با او به صحبت نشستم، با بصیرتی که خداوند عطا فرموده بود، دریافتم که مشکل او سحر نیست. از او دربارهی اتفاقات اخیر زندگیاش پرسیدم. پس از تأمل، به یاد آورد که چند ماه پیش، برای ساخت انبار، درخت کهنسالی را در ملک خود قطع کرده بود، بدون آنکه نام خدا را ببرد یا صدقه یا قربانی بدهد. آن درخت، منزل طایفهای از جنیان مؤمن بود و او نادانسته خانهشان را ویران کرده بود. آنها نیز از سر انتقام، زندگیاش را به آشوب کشیده بودند.
برنامه درمانی او را بر توبه، طلب حلالیت از آن مخلوقات خدا، و خواندن مستمر سوره «الجن» و «الصافات» به مدت هفت روز قرار دادیم. همچنین به او دستور دادم که به نیت آرامش آنها، هر هفته غذایی تهیه کرده و به فقرا صدقه دهد. به لطف خدا و با عنایت قرآن، پس از مدتی کوتاه، آرامش به زندگیاش بازگشت، کابوسهایش قطع شد و کمکم توانست کسبوکار خود را از نو بسازد. این نمونه نشان میدهد که راهحل همیشه در بازگشت به اصول الهی و احترام به تمام مخلوقات خداست.
سخن پایانی و توصیههای ابوداوود الحنین
فرزندان عزیزم،
جهان ماوراء، جهانی پیچیده و پر از اسرار است، اما شما را به صاحب این جهان میسپارم. هرگز از مخلوقات خدا نترسید، بلکه از غفلت خود و دوری از خالق بترسید. بدانید که یک «بسم الله الرحمن الرحیم» خالصانه، قدرتی دارد که هزاران لشکر جن و انس در برابر آن عاجزند.
صبر، کلید گشایش است. ایمان، سپر شماست. و توکل، ریسمانی است که شما را به عرش الهی متصل
خادم علوم غریبه و
متافیزیک ابوداوود الحنین
- ۰۴/۰۷/۱۷
- ۷ نمایش